Den nya ägaren av Burträsk camping, Millan Engström, jobbar hårt för att få anläggningen igång inför sommarsäsongen. Här berättar hon om sina visioner.

”Jag har jobbat på Karamellen sedan jag var 15 år, så jag tyckte det var dags att pröva något nytt. Jag kommer naturligtvis att ha någon form av samarbete med Karamellen, personal, gemensamma inköp, utlämningar av nycklar efter campingens stängningstid med mera. På campingens område står det två fina lokaler som jag ska använda för uthyrning till mindre sällskap, vid icke offentliga arrangemang, när vi inte ska använda lokalerna själva. Den mindre lokalen, Ankaret, har jag tänkt ska få tillbaka lite av sin ursprungshistoria genom att döpa om den. Möjligtvis får den namnet Arresten. Jag ska också ändra lite inredningsdetaljer, men först ska jag söka lite mer bakgrundsfakta om byggnaden. Jag skulle också vilja flytta bastun som står vid holmens brofäste, Den bör stå lite mer avsides, så att den som hyr bastun kan basta och bada utan all publik från gångtrafikanterna.

Min tanke är att vi som bor i Burträsk ska upptäcka hur fint det är runt omkring oss. Jag vill att vi ska nyttja den utemiljö som vi, inklusive jag själv, är lite hemmablinda för. Själv hade jag knappt varit nere vid campingplatsen förrän jag fick den halvgalna idén att jag skulle köpa den. Nu när jag varit här en hel del så förstår jag varför campare från hela Norden och Europa kommer hit till oss i Burträsk. Jag har en idé om att alla, inte bara campare, ska vilja besöka Burträsk camping, att det ska finnas kringaktiviteter som till exempel golf, vattensport, start och mål för promenader i arrangerade former, friluftsteater, allsång på campingen, matfester, uppvisningar av olika klubbar och föreningar med mera.

Det skulle också vara intressant att vidareutveckla vinterturismen. Skoter, isfiske, norrsken, bada i isvak, äta mat tillagad på muurikka, sparkrace och så vidare är inte alla förunnat, även om det är vardagsmat för oss som bor här. Kommer man som turist till norra Sverige, så kan jag inte tro att det är Hennes & Mauritz eller Allstars som man i första hand vill besöka.

Det händer en hel del i Burträsk, men informationen kring det är lite spretig. Jag ska försöka samla ihop all information. Det handlar om var besöksmålen finns, vandringsleder, fikaställen, öppet hus, utställningar, auktioner, byadagar, danser, fester och matcher. Så kan besökarna få den information som vi andra har, men som är svår att få ta del av för utomstående. Jag tror att, om man kommer till Burträsk som turist, så är det just den typen av arrangemang man vill besöka. Ni som har någon typ av information som ni vill ska vara tillgänglig för besökare är välkomna att höra av sig till mig, gärna med tryckta broschyrer. Jag tror väldigt starkt på olika upplevelsepaket, boende, mat och upplevelse förpackade som ett arrangemang. Det är något som efterfrågas mer och mer, både av företag, men också av grupper som till exempel vid möhippor, svensexor och födelsedagar.

Naturligtvis kommer jag inte att hinna så mycket den här säsongen, då jag förmodligen kommer att ha fullt upp med att sätta mig in i verksamheten. Men hösten/vintern är en perfekt tid att lägga upp planer för kommande säsong. Vi kommer att vara mindre personal än tidigare år, men dra ner på öppettiderna i receptionen, för att hinna med så mycket som möjligt utan onödigt stora utgifter. Just nu är jag i full gång med att måla och fixa inne i receptionen, lägga upp en ny hemsida, samt ordna en ny logotype som ska finnas i alla trycksaker och på alla skyltar. Jag ska också söka alla tillstånd som krävs. Alla campingplatser ska uppdateras och märkas ut. Det ska ordnas korrektur för tryck i diverse tidningar, kataloger och foldrar, så det är fullt upp.

Har ni några frågor eller idéer som ni vill dela med er, så ta kontakt med mig. Ni kan också KLICKA HÄR för att besöka den nya hemsidan
MILLAN ENGSTRÖM