Bilden: Ove Johansson, projektledare, och Maria Burman, deltagare och marknadsansvarig i det sociala företaget Växa, är peppade inför sommarens aktiviteter.

Det är lätt att bli hemmablind, men det tänker Edelviks folkhögskola råda bot på. Skolans sociala företag har under våren 2018 utvecklat lokala turistturer som ska visa upp pärlorna i Burträsk med omnejd.

-Det är Edelviks sociala företag Växa som med ett fantastiskt engagemang har arbetat för den här turismsatsningen, säger projektledare Ove Johansson.

Det är framför allt lokala matproducenter och trädgårdar i närområdet, plus lokala sevärdheter i centrala Burträsk, som turisterna kommer att besöka.

-Burträsk är en framstående ort när det kommer till lokalproducerad mat och det är i ropet nu. Folk inser behovet av miljösmarta lösningar och bra djurhållning, fortsätter Johansson.

De guidade turerna riktar sig både till lokalbefolkningen och turister och blir ett lämpligt projekt för att testa samarbetsformerna för att få till ett bra värdskap.

-För att det här ska slå väl ut måste vi samarbeta med Burträsk camping och värdshuset för att få tillräckligt många bäddar, konstaterar han.

Särskilda satsningar kommer att göras 18-19 juli och 10-11 augusti, då Bengan Jansson respektive Dream Lovers är inbokade. Då avgår bussturer från Skellefteå till Burträsk. Turerna inleds efter lunch på onsdagar respektive fredagar, avrundas med musikkväll och övernattning och avslutas med en ny utflykt efterföljande förmiddag.

Eva Johansson driver handelsträdgården Nymyran i Ljusrotet, strax öster om Burträsk och kommer att vara en av trädgårdsdestinationerna på de guidade turerna,

-Ett toppenbra initiativ. Alla aktiviteter som lockar folk till landsbygden är bra.

Varför deltar du i det här?

-För att folk ska inspireras, lära sig mer om trädgård och få idéer om vad man kan göra.

Vilka förhoppningar har du?

-Att folk är intresserade av trädgård och får se hur fint det är på landsbygden.

Järvtjärns utegrisar blir en av de lokala matproducenterna som kommer att ta emot besökare. Camilla Jonsson är entusiastisk:

-Jättekul att de hittar på bra projekt för att öka turismen till Burträsk. Det här är bara positivt.

Vad innebär det för er?

-En chans att visa upp gården och en möjlighet att ta emot folk. Det är bara kul att få vara med och bidra, säger Jonsson, som nyligen stod värd för ett välbesökt grissläpp.

Burträsk har just beviljats 100.000 kronor till en förstudie om att bli ett experience center för turismen. Satsningen på lokala turistturer blir en lämplig grund att stå på inför hösten 2018, då förstudien ska dra igång.

-Vi ser det här som en framgångsfaktor för experience center-biten, att kunna visa upp den bredd inom mathållning och odling som finns i lilla Burträsk, säger Ove Johansson.

-Guidade turer kan också bli en viktig binäring för de lokala producenterna. Det förenar nytta med nöje, tillägger han.

Morgan Bohman